måndag 10 februari 2014

Måndag - axelpressens do' and don'ts

Härliga måndag!
Självklart måste jag ta mig tiden att skriva några rader även om denna dagen har rullat på i ETT. :) Det bästa sättet att starta veckan är, enligt mig, all in direkt, så efter 10 timmars arbete sitter jag nu här och har bestämt mig för att skriva lite kort om en övning som jag hört mycket prat om den senaste tiden. Vissa envisas med att göra den som inte KAN, och vissa envisas med att säga att man verkligen INTE ska ge sig på den alls.
Japp, helt rätt - axelpress BAKOM nacken.
Vad är din inställning? Och varför har du den inställningen?














Min inställning är:
Jag skulle aldrig ge övningen till en kund som är nybörjare på styrketräning.
Jag skulle inte ge övningen till någon som klagat över minsta lilla problem med axlarna. Som t.ex. impingement, instabilitet m.m.
Jag skulle inte ge den till någon som har begränsad rörlighet och därav har svårt att få bak armarna bakom huvudet utan att skjuta ut bröstkorgen, skjuta fram huvudet och svanka farligt mycket.

Själv har jag rätt stabila axlar, styrkan är ok, men däremot märker jag att något poppar väldigt obehagligt varje gång jag går ner bakom huvudet men när jag gör en vanlig axelpress framför så händer aldrig detta. Därav - jag kör framför.
Faktum är att hantelpress eller axelpress framför är precis lika effektivt som bakom men skaderisken är betydligt mindre.


Igår blev det utomhuslöpning för första gången i år. Jag tog det lugnt, även om jag rent orkesmässigt hade orkat ett varv till så blev det ett lugnt tempo runt sjön med blandat fokus på fotisättning och magspänning.

Bilden är från en annan runda, avstånd och stig
stämmer, tid och värme stämmer INTE :)






















Stolt att jag lyckades ta det lugnt när man efter två km känner "wohooo, nu KÖÖÖÖR VI!". Jag tröstar mig med att min höft tackar mig för en lugn uppstart.
Ha en fortsatt trevlig måndagkväll!

* * *

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar