söndag 27 mars 2016

Gårdagens funderingar från sommarhuset på landet

Det känns som jag startar upp ett nytt kapitel i mitt liv, där alla vet, eller har en möjlighet att veta, vem jag är om man läser min historia. Nu kan jag låta denna bloggen få den inriktning jag vill att den ska ha, med fokus på ett vanligt - AKTIVT - liv och psykisk hälsa och ohälsa. Jag vill dela med mig av det jag lärt mig från mina tidigare utbildningar och erfarenheter, av det jag lär mig där jag är nu, och via detta försöka få folk att första att livet GÅR. Motgångar finns, stora som små, men om man vill så kan man kämpa vidare. Det är få människor vars liv är perfekta. Men många vill gärna få alla runt omkring dem att tro att det är perfekt. Facebook är fullt av inlägg med bästa julbordet, finaste semestern med familjen och grymmaste och tuffaste träningspasset. Vissa pass är SKIT. Hur man än tar i så blir det skit i alla fall. Ingen kontakt, inte samma vikt som förra gången, dåligt grepp, färre repetitioner - sånt händer. Som Forrest Gump sa - shit happens. Det händer även de med det perfekta julbordet eller vackraste semesterbilden.
Det händer mig ofta - jag fastnar i tanken att allt ska vara så perfekt. Vardagsrummet ska se ut som en bild tagen ur Leva & Bo eller Lantliv, kanterna runt gräsmattan ska gärna vara perfekt skurna och fönsterna ska vara rena och helt utan spindelnät. Att helt leva upp till detta kan göra vem som helst frustrerad och återigen: good enough.
Att inte filtarna ligger perfekt vikna på vardagsrumssoffan visar på att de används och kanske jag prioriterar en långpromenad med hunden i solen istället för att borsta bort spindelnäten. So what? Jag försöker verkligen tänka på detta viset när mina negativa tankar vill dra ner mig igen. Där har du den igen – den lilla djävulen på axeln som försöker säga att du duger inte som du är – prestera MER, gör MER. Min terapeut sa något som jag försöker ta med mig när mina tankar vandrar iväg – gynnar det dig att tänka så? Är tanken rimlig? Och som jag sa, allt är faktiskt inte så perfekt hos andra heller. De basunerar bara inte ut allt det där som är "bara" good enough. Fastän vi alla hade mått mycket bättre av att se verkligheten. Är det perfekt på ett område så är det nog inte perfekt på det andra. Ingen är perfekt på allt.
Så jag – eller du – behöver inte vara det heller.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar