lördag 20 juli 2013

Lite utbildning och pladder


Jag har sagt det förr och säger det igen - livet som PT visade sig vara det bästa beslutet jag tagit. Jag diskuterade detta med en gymkompis som ifrågasatte varför jag inte fortsatte söka till polishögskolan när jag klarade fystesterna, men faktum är att när jag fick jobbet på Nordic Wellness så kände jag direkt att det var där jag skulle satsa. Det kan gå upp och ner precis som med alla jobb, men beslutet att utbilda mig till personlig tränare och kostrådgivare är det bästa jag tagit.
Just nu har jag fler kunder än någonsin och det bästa av allt är att alla verkar förbannat nöjda. Ibland har jag svårt att ta till mig att jag kan vara riktigt bra på något, men här har jag i alla fall hittat det jag gör bäst. Ingenting stärker mig så mycket som när jag ser en kund göra något de innan inte kunde eller inte vågade, eller när jag ser dem utvecklas och glädjas över sina framsteg.
För tillfället funkar min egen träning extremt bra. Har börjat fokusera på ländryggen, som är allt annat än stark, det blir mycket ryggresningar, good mornings och marklyft. Jag låter Helen visa via bilder hur en perfekt good morning ska se ut. Transversus spänd, ryggen rak och till och med hälarna upphöjda för lite extra sträck i gluteus och hamstrings. Jag kan ju påpeka att själv körde jag endast med stången som väger 20kg. Ländryggen är inte min starkaste muskel som sagt... :)































































Kosten är en helt annan femma än min träning. Man kunde ju tycka att en utbildad kostrådgivare kan klara av sin egen kosthållning men där har jag insett att till och med min extrema viljestyrka och målmedvetenhet inte hjälper. Jag har börjat ta lite hjälp utifrån och hoppas att detta kan hjälpa mig få kontroll på maten. Ibland är det svårt att erkänna att man inte klarar vissa saker själv, men att be om hjälp är aldrig fel.


På tal om hjälp så har jag nu ett par kunder som alla har det som många kallar "snapping hip". Knäppande leder är inte precis ovanligt, själv märker ajg det ibland i axel och ibland, men numera mer sällan i höften. För det mesta är det ofarligt men det finns tillfällen när det är bra att kolla upp det.
När det gäller snapping hip så finns två typer - den vanligaste är den yttre typen som uppstår när en muskel glider fram och tillbaka över en annan (tensor facia latae eller gluteus medius över trochanter major... säger inte så mycket för de flesta...), dock en helt normal rörelse som bara är ett problem när någon av dem blir tjockare och hakar upp sig.
Ofta är det benlängsskillnad som ger detta symptomet, det kan också vara att musklerna som för benet utåt är svaga och att man pronerar med foten på det benet där höften knäpper. Knäppningen brukar komma när höften sträcks ut.
Kanske lite information som kan vara intressant för de som har märkt att det knäpper i höften. Träna aduktorerna, bålstyrka och ländrygg som ett första steg, kanske också se över om man pronerar extra mycket på den foten och i så fall konsultera med någon som kan mycket om inlägg i skor.

Nog om det, Nikon och jag har motionerat en del ihop den senaste tiden, lite simning och dessutom har vi köpt en väska så skrutt kan bara sitt eget krafs när vi är ute och går (plus mina nycklar och mobil!). Lite extra vikt för honom och mindre för mig! Bra fördelning!






























Fredagen är slut och helgen väntar. Hoppas ni får en varm och go ledighet.

/L
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar