tisdag 5 augusti 2014

Måndag...


Jag är nu inne på dag 4 av uthållighetsmånaden och tre pass är genomförda hittills, bröst, axlar och armar. Just nu sitter den värsta träningsvärken i bröstet och jag klagar inte.

Jag spenderar min måndag uppe i stugan där jag precis städat och packat det sista som ska härifrån till det nya huset nästa helg. Nu är vardagsrummet här fullt av det som är förberett för när vi kommer hit med lastbilen. Fort ska det gå :)

Grönsaksstavarna och kvargdippen tog slut fort så nu är det bara jag och tangentbordet som umgås innan det är dags att nanna.

Idag vill jag ta upp ett – för vissa känt begrepp – för andra helt nytt, nämligen ortorexi nervosa. En del känner igen tillståndet, men kallar det lite lättare för att vara ”träningsnarkoman”.  Benämningen är inte speciellt gammal utan myntades faktiskt i slutet på 90-talet. Träningsnarkoman tycker jag är ett lite väl enkelt sätt att förklara vad det innebär, många av oss kan nog ibland känna att vi är lite träningsnarkomaner när vi kommer in i vårt flyt, kanske tränar varje dag i flera månader, läser all forskning om repsantal och setvila m.m., men med ortorexi menar har som skapade benämningen att man har fastnat i ett både tvångsmässigt hälsosamt ätande och att man ägnar sig åt överdriven fysisk träning. Till skillnad från bulimiker och anorektiker som har koll på minsta kilokalori så har man som ortorektiker en besatthet av att äta det mest hälsosamma som finns på marknaden, kalori är inte lika viktigt som att det är RÄTT. Man är den hälsosammaste människan på jorden helt enkelt. En anorektiker som är på gym 5 timmar i sträck varje dag är inte en ortorektiker – de räknar fortfarande kalorier och står på gymmet för att förbränna – inte för att bli ”MR / MRS healthy living”.

Med detta i bakhuvudet är i alla fall inte jag ortorektiker. Jag älskar träning och hade jag haft tid och möjlighet hade två pass om dagen varit super – men jag lever inte i tron att jag kan bli den hälsosammaste på jorden… jag älskar för mycket onyttigt och är nog -trots kärleken till gym och träning- jäkligt lat i många avseenden! :)

Nu är det dags att säga natti. Imorgon är en ny träningsdag! :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar