lördag 18 oktober 2014

Extrem träning för en PT...

... är definitivt att sitta still två HELA dagar i rad. Från morgon till kväll. MEN, det är så fruktansvärt grymt intressant. Trots att jag gått exakt samma utbildning med exakt samma föreläsare för lite över två år sedan är det lika fascinerande, lärorikt och roligt nu.
Vi har os, ossa, ledvätska, ledkapsel, disk, minisk, brosk, spongiöst, sagitalt, frontalt, excentriskt, koncentriskt, muskelbunt, muskelfiber, myofebriller, sarcomerer, aktin, myosin, LS, GS, GM, mytokondrier, flexion, extension, adduktion, abbduktion, elevation, depression, medial, lateral osv osv... Jag vill aldrig sluta lära mig saker för att jag klarat skriftliga och praktiska tester och har ett jobb jag älskar - jag kan HELA tiden bli bättre och få ny förståelse och ny kunskap.
Så jo, jag har så jäkla roligt även om det är upprepning :)
 
Just nu - efter slutet på dag två - hjärnan är i overload, ögonen svider och öronen är minst sagt trötta - men man längtar efter imorgon! Har man rätt yrke då?! :)
Svar JA.
 
Några småsaker som jag gått och gnagt på har jag lyckats utröna bättre svar på och jag har bestämt att även nästa del är ett måste i ledet att repetera gamla kunskaper. Idag har vi gått igenom så många ledfunktion att jag inte vet om jag kan träna "normalt" på kvällens pass. :) Helt plötsligt är det inte en bicepscurl jag gör utan en flexion i armbågsled med dess tillhörande delmoment beroende på utförande... För allt "beror ju på".... Det är INTE konstigt att ALLA behöver en personlig tränare, för gud vad vi sitter inne med massa expertishjälp och förmågor som du bara inte klarar på egen hand!
Så fick jag det sagt också!
 
Summa summarum, även om helgen bara inneburit en massa sittande så är hela kroppen, ögon och framför allt hjärna helt utmattad. Jag hoppas att alla ni andra också har en lika underbar helg som jag har. I träningens tecken - så KLART.

 


 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar