söndag 5 oktober 2014

Och så var det helg igen!

En helg där man varit LITE friskare är snart över. Lite mer presterat än förra helgen också vilket känns skönt. Lördagen kändes stressig men fick in en PT duo, ett danspass Zumba i Löddeköpinge (och ja, det märktes att jag inte är HELT frisk!) plus ett besök i stugan med långpromenad runt sjön och städning av boden efter inbrottet. Känns härligt att veta att vi får 1400 kronor från försäkringsbolaget när man inte längre har varken slip, sticksåg, högtryckstvätt, trimmer, röjsåg eller häcksax. Billigaste röjsågen i samma klass kostar 4000kr att köpa så känns underbart. Däremot hittade jag en av delarna till röjsågen när jag städade boden så jag kan åtminstonde glädja mig åt att de förbannade idioterna inte har minsta möjlighet att ANVÄNDA röjsågen. Där fick ni - idioter.

Anyway - idag har jag rensat ogräs med Benjamin i minst en hel timme och han tröttnade inte. Supermysigt. Och VIncent har dansat och jag har hållit pass. Nästan fullt så det var ett himla drag. ;) nice.

En skada som jag stött på en hel del den senaste tiden - hälsporre KAN undvikas om man vet hur. Eller ja, man kan i alla fall göra sitt bästa för att förhindra att den uppkommer. För er som inte vet vad det är så är det en överbelastning  av ett fäste på hälbenet. Där kan bildas ett litet benutskott, det som vi menar när vi säger hälsporre, och det som är värst är att det gör så fruktansvärt ont. Antingen rakt under hälen eller i fascian i hålfoten. För vissa känns det hela tiden och man kan inte ens belasta hälen, för andra vid aktivitet.  Det brukar gå över av sig själv men det är en seglivad process som kan ta upp till 1 1/2 år. Så kan man undvika den så är det bra. :)

Jag har ingen aning om
var jag hittade bilden men den
röda markeringen visar var
problemet sitter väldigt tydligt.
















Självklart- använd skor som är väldämpade och som gör stöd för hälen och byt dem med jämna mellanrum.
"Don't go all in" i början - dvs TRAPPA UPP din träning långsamt.
Försök undvika hårt underlag så mycket som möjligt.
Med för mycket övervikt kan också belastningen bli tuff, så försök i så fall att få in träning i vardagen. T.ex. med en personlig tränare (så fick jag sagt det också!)  på gym (som Nordic Wellness....!)

Jag fick min beställda roll-up i fredags - så jäkla fin den blev. Rätt stolt faktiskt att jag gjort den själv - syns man inte, finns man inte. Praktisk och lätt att ha med sig, nu är det några småsaker till jag vill få ihop till mitt eget lilla PT-kit, sen är jag klar att göra både reklam för mig själv, analyser och utvärderingar oavsett var jag är - mässor, andra gym, utomhus på festivaler, skolor osv. Anywhere, anytime.






















Nu väntar en timmes träning i west coast swing då jag och Yvonne hastigt och lustigt bestämt oss för att tävla nästa helg. Kan bli spännande när vi inte dansat ihop på över året. För mig är det ju "lätt" - bara att FÖLJA ;)

Delar med mig av lite bilder från helgens utflykter.












 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar