lördag 20 december 2014

Lite ryck och lite stöt

Lördag, vi närmar oss jul och jag är precis lika fullbokad som vanligt. 7 timmars arbete på måndag, tre timmars PT på lille julafton och 4 timmar på juldagen, rätt roligt faktiskt, att kunderna inte väljer att ta ledigt från sin träning, det ger mig lite hopp om träningssverige. Eller ja, i alla fall träningsBERGA :) Kan inte minnas att jag hade det så förra julen så kanske det här med hälsa verkligen går åt rätt håll. Man kan ju hoppas.

Idag har jag haft pass och PT, delar med mig av de sista 4 minuterna av mitt tabatapass på 45 minuter som jag höll på NW berga idag. Efter 40 minuter av hårda 4-minutersblock så var de rätt trötta redan men lyckades ändå med 20sek knäböj, 10 sek jägarvila x 4. Heja heja. :)


 
 
 
För att ni skulle slippa titta på 4 minuter så redigerades videon, därav kom jag också in på min youtubesida, där jag i stort sett aldrig är, och fick lite nostalgi när jag tittade på gamla klipp.
Jag tror inte mina härliga seniorer har något emot att jag återigen delar dessa två underbara klipp från våra torsdagar tillsammans. Har man en dålig dag så kan alltid dessa underbara människor få mig att omvärdera och skratta - oavsett vad.
 
 
 
För några dagar sedan på gym så hade jag en liten workshop i tester och analyser, och dagen efter det en liten workshop i olympiska lyft - ryck/stöt. Jag skulle inte vilja kalla mig expert på att själv utföra, men genomgång och teknikteori sitter. Det märks på gymmet att dessa övningar börjar bli populära och tyvärr blev inte workshopen så välbesökt som jag hade hoppats då många hade haft nytta av det. Egentligen är det nog till och med idé att bryta ner övningen ända ner till ett vanligt knäböj eller marklyft, för att redan där hitta kontakten med transversus - vår korsettmuskel - som hjälper till att skydda ryggen vid tunga lyft. Om jag skulle vara en fluga på väggen på mina egna PT-timmar tror jag att "spänn magen" är den mening jag säger flest gånger under varje timme med en kund. Enformigt - SÅ KLART, men med tanke på alla "OJ" jag får så är det nog i alla fall inte onödigt. :)
Anyway, Christmas Abbott, som höll i den senast workshopen jag var på med ryck och stöt visar rätt imponerande i denna länk HUR det faktiskt ska gå till.
Börja dock med en pinne i början, sen en lätt stång och sen med vikter... allt har sin tid... :)

 
 
 
I min lilla youtubesamling hittade jag också denna. Vägde visst lite mindre då än jag gör nu, jag kan ju hoppas att jag lagt på mig lite mer muskler och kanske lite mer fett sen dess så att det bara inte är att jag minskat mängden muskler sen 2011. Det vore ju tragiskt :)
Ska se hur många jag gör nästa gång jag är på gym... Inte blir det sex stycken i alla fall!
 
 



Innan jag gör kväll delar jag med mig av lite före och efterbilder på köksrenoveringen. Nu är ALLT klart och vi är redo för julstöket!












































Ha en fortsatt trevlig helg, har ni inget annat att göra så håller jag PT-pass 10.30 på Nordic Wellness i Löddeköpinge imorgon, kom gärna!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar