torsdag 25 december 2014

Julafton


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Juldagen - all hysteri som många har känt har lagt sig. Många av oss pustar ut, vissa suckar över att det nu är ett helt år tills nästa gång tomten kommer. Jag vill inte säga att det är julen som är problemet för mig, snarare är det kylan jag inte tycker om. Och jag kan ju inte gnälla hittills över temperaturen så därför gör jag det inte heller. Hade det alltid varit som lägst nio grader så hade jul och nyår varit rätt lätta att ta sig igenom - men jag tror nog att vi har den värsta perioden framför oss av råkyla, blåst och slask. Vi bor ju i Sverige trots allt. Men tro nu inte att jag är bitter, jag kan i alla fall jag trösta mig med att jag har en underbar familj och ett underbart jobb, det är inte alla som har det. Så varför tar jag upp det? Jo, på grund av några småsaker, som bara lett till att nu måste jag redan ut detta missconception. ;) Plus att vid juletid så blir det alltid lite filosoferande över livet - så även för en PT. :)
Först och främst - även om jag är personlig tränare, så njuter jag faktiskt av både god mat, godis och annat gottigt, till och med ibland när det INTE är högtid! Ingen supermänniska här inte, det enda som skiljer mig från en del människor är kanske att jag vet exakt vad det betyder för träningen och för kroppen när jag äter det-men precis som övriga så skiter jag också i det ibland!
Second - "Linda, du är verkligen glad för jämnan. Hur kan du vara så glad ALLTID?!" Men snälla.. :/ Nej, jag ÄR inte glad jämnt, ups and downs som alla, men med ett serviceyrke så gör jag kanske bäst i att stanna hemma de dagar då jag vill be alla fara åt helvete... Ja, lite barskt kanske... men ni förstår poängen. Faktum är att visst, det kan vara jobbigt att åka hemifrån ibland - både hund, barn och fru som jag gärna spenderar mer tid med, men ALLTID när jag kommer till jobb (och då menar jag ALLTID) så får jag sådan energi av både PT-kunder och kollegor, passdeltagare och medlemmar att ett dåligt humör fort försvinner ut genom fönstret.
 
Glada seniorer t.ex. gör torsdagarna till rena nöjet. Lojaliteten, glädjen och engagemanget från deras sida, är underbart.  
 
Julavslutningen på seniorpasset firades med tabata i 40 minuter
och fika med julmust, pepparkakor och lussebullar efter det!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 


Lite spex - här kör jag med pyjamas och
nattmössa, VARMT! ;)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Där har varit en del som frågat varför jag fortfarande jobbar i receptionen, om jag inte borde köra PT-yrket på heltid eller varför jag inte vill starta eget företag när det verkar gå så bra för mig som PT. Och visst, det går bra och det är ju inget nytt att jag älskar det jag gör. Eget företag har jag haft (dock i annan bransch) och precis som många lärare och läkare säger -"det är så mycket pappersarbete, jag hinner inte lägga den tiden på barnen/patienterna som jag skulle vilja" - samma känner jag, jag vill inte hamna i att pappersarbete och administration tar bort tiden från kunderna. Tiden i receptionen ger mig tillfälle att lära känna folk, sprida glädjen för träning till nya medlemmar och finnas till för dessa på ett annat sätt än när jag är PT och bara har precis jusd DEN kunden i fokus. Detta är delvis svaret till varför jag inte vill ha PT-yrket på heltid, plus det faktum att man i så fall bara är anställd och får betalt för den timmen du faktiskt har med kunden - vilket betyder att om du är sjuk och måste avboka kommer ingen lön, om det kommer en dipp och du inte har kunder inbokade så kommer ingen lön - Att fortfarande jobba i receptionen ger lite säkerhet om någon form av inkomst. Martin Bach är en bloggare som skrivit en del om PT-yrkets för och nackdelar och jag gillar at läsa hans blogg. Han är saklig och sann i det han skriver OCH han brinner för yrket precis som jag trots dess brister. Två av hans inlägg hittar ni här.
 
 
 
Imorgon har jag en HELT ledig dag - dvs en dag som jag kan vara hemma HELA dagen om jag skulle vilja. Målet är att sätta schema för 2015, göra ett nytt upplägg för mina seniorer (där nya musiken redan är klar!) och göra årsplaneringen för min egen träning under ett förhoppningsvis sjukdomsfritt 2015. Imorgon blir en BRA dag!
 
Sov gott och med önskan om en härlig julledighet till er alla.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar