söndag 1 februari 2015

Tjat tjat

"Du är så tuff Linda, vi är faktiskt gamla!", "jag vill hellre har 1-kilosvikten". Vad ska du med den till tänker jag... Om inte en sjukgymnast specifikt sagt att det är minimal belastning som gäller så vill jag att vi tänker TUNGT.
Jo, visst tjatar jag på mina seniorer - men bara för att jag tycker om dem så mycket och vill att de ska hålla så länge som möjligt. Det är ju tillsammans med mig som de kan VÅGA ta de tunga vikterna - jag vet vad som är rätt, vad som är skadligt och vad som faktiskt är bra för dem.

Det är ingen hemlighet att jag är väldigt förtjust i forskaren Michail Tonkonogi och hans kunskaper kring träning för äldre (och yngre för den delen), och jag tycker han uttrycker det bra när han säger:
"– Någon gång i veckan måste du spänna musklerna till max för att signalera till kroppen att ”jag behöver de här musklerna”."
Att lyfta en 1-kilosvikt är inte att spänna muskeln till max. Med max ansträngning kan man se att äldre faktiskt kan behålla sin muskelmassa. Efter 60 minskar muskelmassan fortare och det är viktigt att träna för att behålla dem-det går helt enkelt inte att "lulla".
Jag hade en kvinna som kom in till gymmet för ett tag sedan "Har ni några fler som jag -över 60...? Jag har aldrig tränat förr men ja, det är väl kanske dags nu - kan man göra något åt en sådan som jag eller är det för sent?"
Självklart är det inte för sent! Faktum är att äldre som börjar träna och som tidigare inte tränat kan få mellan 100-150% ökning i sin muskelstyrka. Tänk om man själv kunde ha den procentsatsen i sin träning?! ;)

Många av de skador som seniorerna på gymmet och på mina pass har fått kommer från tillfällen då de har varit tvungna att jobba snabbt/reagera snabbt för att t.ex. undvika fall. Hos äldre tar det länge tid för att utveckla explosiv kraft då de snabba muskelfibrerna blir färre med åren. Musklerna måste kunna jobba snabbt om man ska återfå balans vid ett fall/hinna stoppa fallet genom att sätta fram en hand/ben osv, -tränar man inte de snabba muskelfibrerna så blir förmågan för muskeln att dra ihop sig försämrad och reaktionsförmågan långsam.
Träna tungt, träna fort.
Jag säger som pappa - livet börjar vid 60 :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar