tisdag 8 maj 2012

Styrketräning vid sjukdom




Hemma idag från jobbet, så pass pigg så jag kan sitta och surfa och se film, men inte ta långpromenaden med hunden eller träna och jobba. Dessutom är rösten inget vidare. MEN, jag inbillar mig att det alltid finns en plan (planen till varför jag inte får träna fattar jag inte, men det kommer kanske...) så jag har använt tiden till att förbereda kurser för nästa termin, få rätt på schema, räkningar och övrigt administrativt som hängt över mig.
Frustrationen att inte få träna finns - är så taggad att sätta igång och dessutom har jag mycket att göra på jobb som är roligt att pyssla med. Jag var tvungen att påminna mig själv om varför man inte ska träna när man är sjuk och tyckte att jag nog kan göra även även några av mina läsare (tror jag har några!) uppmärksamma på hur det ligger till.
Surfade runt och hittade lite info från en tjej som heter Lina Martinsson - läkare vid Södersjukhuset i Stockholm - hon vet nog vad hon pratar om...

"När man styrketränar blir man ju inte andfådd på samma sätt som när man springer eller utför annan lågintensiv träning. Däremot utsätter man hjärta och muskler för plötslig ansträngning och kraftfulla blodgenomströmningar. Styrketräningen sätter igång en tillväxtprocess i musklerna som kan pågå i flera dagar, och den processen distraherar immunförsvaret. "

Du ska alltså inte träna när du är sjuk för att:
*Sämre resultat
Eftersom nästan all energi går åt för att immunförsvaret ska bekämpa infektionen, finns mycket lite kvar för att utföra ett träningspass, bygga muskler eller förbättra konditionen. Prestationsförmågan försämras markant
*Tillfrisknandet försvåras
Om immunförsvaret distraheras genom att man "stjäl" energi för fysisk träning, kan det ta längre tid att tillfriskna.
*Risk för svåra komplikationer
En vanlig förkylning kan utvecklas till hjärtmuskel- eller hjärtsäcksinflammation om man anstränger kroppen fysiskt. Båda dessa kan ge kroniska hjärtproblem och i värsta fall leda till döden.

Känns ju inte SÅ smart att ignorera detta... Men fasen vad jobbigt det är...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar