tisdag 2 oktober 2012

Beroende

Jag får OFTA höra - "fasen vad du är öppen med allt, Linda". Det kanske har att göra med att jag omedvetet höll något för mig själv i 21 år och sen dess sagt till mig själv att aldrig mer några hemligheter, aldrig mer; eller så är det bara min natur att dela med mig av mina erfarenheter och åsikter och låta folk tycka vad de vill. Ingen är perfekt så varför skulle jag försöka utge mig för att vara det. Mår jag bra berättar jag det, mår jag dåligt berättar jag det. Jag inbillar mig att folk behöver höra att allt inte alltid är så jävla bra med mig heller och att det trots det ibland kan vara jäkligt bra. Livet är upp och ner för ALLA. Gräsmattan - om ni inte redan visste det, är inte bättre på någon annans sida oavsett hur fin den ser ut på håll :)

Den senaste veckan har jag funderat en del på "sug", gjorde ett inlägg för någon dag sedan om hur när jag har ett måste brister i diciplinen och det blir svårare än om jag bara gör det för att jag vill.
Har fortsatt söka runt lite på nätet då jag känner att jag verkligen har tappat fokus på kosten och vill hitta ett svar till varför jag beter mig så konstigt. Till slut hittade jag Bitten Jonsson som arbetar med beroendesjukdomar och de senaste 18 åren med sockerberoende. På hennes sida hittade jag en HEL del matnyttigt som jag tänker dela med mig av här. Infon hittar ni också på hennes hemsida om ni är intresserade av vidare läsning (http://www.bittensaddiction.com).


Sockerberoende är bara ett av många utlopp
Forskare har under många år talat om socker som ett gift för kroppen. Andra hävdar att det inte är så farligt. Kan båda ha rätt? Ja, absolut! Det beror på vad – och vem! – de tittar på.

Är du sockerkänslig och/eller sockerberoende?
För vissa människor är socker mycket farligt och för andra inte fullt så farligt. Stora mängder är inte nyttigt för någon, men många kan nyttja sötsaker måttligt utan negativa konsekvenser.
Detta är viktigt att inse. På samma sätt är det ju med alkohol: stora mängder är inte bra för någon, men många kan dricka måttligt och med övervägande positiva effekter. Andra måste avstå helt för att inte duka under.
 
Olika påverkan på olika människor
Vi har nämligen lika unik kroppskemi som vi har unika fingeravtryck. Den enes föda är den andres gift, sade en stor tänkare för länge sedan. Det vi äter påverkar hela vårt mående, men på olika sätt för olika människor.
Somliga blir "höga" av kaffe. Somliga kan inte äta mer än två rutor choklad utan att må illa, andra klarar helt enkelt inte att sluta när de väl börjat. Detta har ingenting med karaktär att göra.
Däremot kan vi påverka hur våra gener uttrycker sig en hel del genom den livsstil vi väljer. Grundförutsättningarna i form av den egna, ärvda biokemin spelar dock den största rollen. Flera forskare hävdar att vi kan påverka 70% av genernas sätt att uttrycka sig.


 Idag vet vi att vissa av oss får en oönskad reaktion i kroppen vid intag av socker i alla former. Det raffinerade sockret går snabbt ut i blodet och utlöser en motreaktion i form av för hög insulinnivå. Reaktionen är snabb och stark och orsakar svängningar i balansen av kroppens signalsubstanser. Det är som att hälla jetbränsle i en traktor: den mår inte bra.

 

På hennes sida fanns också ett test, och ja, klart jag gjorde det. INGET bra resultat i min mening... Här är frågorna:
  • Har du, under senaste året, någonsin ätit mer "sötsaker" än du tänkt dig och/eller fortsatt använda "sötsaker" när du inte tänkt dig det?
  • Har du, under senaste året. försummat några av dina vardagliga åtaganden på grund av att du ätit för mycket "sötsaker"?
  • Har du, under senaste året, känt att du vill eller behöver ändra ditt sätt att äta eller handskas med "sötsaker"?
  • Har någon, under senaste året, t ex familj eller vänner, klagat på hur mycket eller när du äter "sötsaker"?
  • Har du, under senaste året, någonsin varit helt upptagen av tankar på när du skall få äta eller köpa "sötsaker"?
  • Har du, under senaste året, någonsin använt "sötsaker" för att lindra känslomässigt obehag, såsom nedstämdhet, ilska eller tristess?
I en artikel med henne läser jag följande om skov.

Hon berättar vidare att hon är riktigt trött på alla människor som tycker att ”hon väl kunde ta en liten bit, det är inte så farligt”. På alla människor som inte kan förstå att det handlar om ett beroende, och inte om karaktär. Att vara sockerberoende är en daglig kamp. Dessutom går det i skov. Du kan ha bra perioder som avlöses av riktigt tuffa då du drabbas av ett enormt sug utan att förstå varför. Att det är en biokemisk obalans vet Bitten, men inte hur den uppkommer.
Just nu är Linda i en extrem biokemisk obalans - enorma sug och jag har inte den blekaste aning om varför. :)
Och nu behöver jag TE... Ha en bra kväll alla så hörs vi snart igen!

* * *


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar