fredag 26 oktober 2012

Bra att veta om ryggen

Somliga går ut och festar, dricker en ökl eller två eller fler, går på bio eller träffar goda vänner en fredag som denna... För min del blev det lite egentid, jag och skrutten, i väntan på tvättiden 07.00 en lördag morgon. Kvalitet!
Först såg vi "over the top"-gammal klassiker med Sylvester Stallone, rätt fina muskler i filmen om man nu gillar sånt... :)
Efter det blev det sova för Nikon men jag fastnade i mitt muskelprogram Muscle&Motion där jag fascinerat läste om alla muskler i vår rygg, våra kotor och diskarna däremellan... Ett otroligt konstverk det här med ryggar egentligen, det krävs lite arbete för att träna den på rätt sätt och att faktiskt veta vad man håller på med.

När jag gick min utbildning fick jag reda på att mina kotor 4 och 5 sitter lite mer "fast" än övriga - dvs jag är lite stel i just den biten av ryggen. Kanske därför jag tycker om att "knaka" lite genom att vrida ryggen åt sidorna lite då coh då... Det är INTE bra, men skönt...


Jag tog mig friheten att klippa in lite bilder från Muscle&Motion (superbra program kan tilläggas...) så ni som inte riktigt förstår er på ryggen också kan hänga med och så kanske vi också lär oss något på vägen. Folk med diskbråck eller som jag "bara" stela delar hittar ofta grundproblemet i ryggradens kotor. Jag ringade in min akilleshäl - kota 4 och 5.
Det som är ljusblått på bilden är det som kallas diskar. Det är när dessa spricker eller försvagas så att disken buktar ut från sin plats som man kan få diskbråck.
De flesta diskbråk (jag säger inte att det är det jag har för det tror jag inte, jag är bara allmänt lite stel och detta kan förbättras av träning och eventuellt kiropraktiker!) läker av sig själv, ofta om man tränar regelbundet och lägger mycket fokus på att bygga upp magpartiets muskler som i sin tur avlastar ryggen.
En personlig tränare är väldigt bra att ha vid sådana här tillfällen då det är extremt viktigt att man utför övningar i gymmet på rätt sätt. Det är där folk som jag kommer in i bilden! :)

Nog om ryggen, avslutar med två bilder som jag har kämpat med några gånger den senaste veckan!

Trevlig helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar