tisdag 9 oktober 2012

Fastan...

Boken är utläst, och påbörjad på nytt så att all info verkligen tas in. Kändes rätt hopplöst ett tag, men när denna sidan dök upp så kände man sig trygg igen :)
 


 
 
Tyvärr är det ju jag som måste göra jobbet och nu avslutar jag precis dag tre, första dagen ingen mat alls, andra dagen lite köttfärs och någon grönsak, idag lite köttfärs,grönsaker på morgonen och lite ost på kvällen. Resten te. Känns helt ok. Humöret - tja... Not so good, men i det stora hela ok. Dock har jag fortfarande sug (som ju ska ta 14 dagar för det västa att släppa och sen upp till ett år om det är illa, men SÅ illa är det nog inte för mig tack och lov...)
 






 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Men fasen vad det fortfarande ser gott ut. En tur till Maxi för en smörgåstårta hade jag LÄTT kunnat ge mig på... Men, det SKA jag inte.
Plockat ut lite info i boken som jag gillade och gärna delar med mig av. Känner ni att det inte rör er alls så skippa avsnittet skrivet med annan färg så är det lugnt. :) Annars skadar det aldrig med lite extra kunskaper kan jag tycka!
 
Craving – det amerikanska uttrycket för den här sortens extremt starka sug – är ett fenomen som man måste ha upplevt för att förstå. Ändå finns det överallt välmenande människor som stup i kvarten säger ”man kan äta allt, men inte alltid” och ”det är bättre att ge efter för sötsuget och ta en chokladbit, mörk choklad, världen går ju inte under för det”, och så vidare.

De talar utifrån sina erfarenheter och sin biokemi, det är viktigt att komma ihåg. De vet inget annat! Vaddå EN säger vi, vem vill ha EN chokladbit? Tack och lov har de flesta så mycket kunskap att de vet att det inte går att säga så till en rökare eller alkoholist. Tänk er själva så sanslöst det skulle vara att säga till en narkoman att ”Du kan väl ta EN heroinspruta i veckan, bara på lördagar?!”.

Grundidén är att etablera en ny vana och ett lyckat tillfrisknande. – ett steg i taget. En personlig tränare kanske låter lyxigt, men för mig visade det sig bli en av mitt livs smartaste investeringar – och faktiskt mycket billigare än godiset någonsin varit per vecka.
(Gillade speciellt detta! hihi*)
 
Det är dags att börja leva nu, inte när du gått ner x antal kilon. Vad kan du göra, tänka, känna idag som ökar välbefinnandet?

Det är jättebra att vara på botten, kom ihåg det. För då kan man ju inte komma lägre.

Hjälp, det är ju socker i ALLT! Försiktighet med kolhydrater gäller alla med sockerberoende, det gäller att själv lära sig var gränsen går, när du triggar igång cravingen – det starka suget – och bara vill ha mer. Bröd och pasta är det få som klarar medans quinoa ellet lite potatis kan gå bättre.

Att ha rutiner är mycket viktigt när det gäller detta sockerberoendet.Men ställ inte FÖR höga krav på dig själv.

Betaendorfiner är kroppens eget morfin. Det ger en känsla av välbefinnande i lagom stora mängder, lindrar smärta, fysisk som psykisk.  Den håller ångest i schack och ökar självkänslan, gör oss mindre paranoida och lindrar vissa former av depression.
När betaendorfinsnivån är låg känner du dig deprimerad, som ett offer för omständigheterna och självkänslan sjunker. Socker är ett sätt att få upp betaendorfinsnivån, men att lära sig att vi kan få de här känslorna från tusen andra saker är en underbar insikt. Betaendorfinspåslaget efter att ha kelat med en hundvalp är inte lika dramatiskt som efter två glasspinnar men sidovinsterna är större.
(allt saxat ur Sockerbomben av Bitten Johansson)

Imorgon blir 4e dagen och torsdag blir sista extremdagen, sen gradvis upp och testa mig fram vad som funkar och inte. Så två dagar till när humöret är si och så! Sen börjar det bli bättre! Mot rätt håll och mot decembers bänkpress-SM!

Jag har föresten redan anmält mig till Springtime, har DU?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar