söndag 14 oktober 2012

Hälsenan

Jag hade en kund som frågade mig för några dagar sedan om sina känningar i hälsenan och ville veta vad jag tyckte han skulle göra åt det. Känslan han beskriver är rätt vanlig så jag tänkte att jag gör ett litet inlägg så fler får lite info! Om ni inte redan vet, då får ni bara en uppfräschning!

(Bilden hittad på google så jag vet inte vem jag ska kredda!)















Hälsenan är det ord vi använder för fästet för vår vadmuskel som består av soleus och triceps surae. Senorna är starka som attans men får man ont ska man ta det på allvar. Om smärtan sitter lite ovanför fästet så är detta en mycket vanlig överbelastningsskada bl.a. för dem som springer mycket eller sysslar med andra idrotter.
Ofta kommer det under uppvärmningen men försvinner sen igen. Sen kommer det tillbaka när man slutat träna och man blir kall igen. Man kan dock få detta problemet ÄVEN om man inte är en aktiv person och då känns det mest på morgonen eller om man vilat, t.ex. suttit ner länge.
Varför det kommer vet man inte men det hjälper inte med antiinflammatoriska mediciner för att fixa det.
Däremot funkar trappan hemma skitbra. I 12 veckor, två gånger om dagen ska man köra excentriska tåhäv. Detta betyder då att man tar hjälp av armarna och räcket och den "friska" foten för att ta sig upp på tå och därefter sänker man ner kroppen och sträcker ut senan genom att ha vikten endast på det benet där man har ont. Detta ska göra ONT. Det är det som är själva poängen. Slutar det göra ont så får man sätta på sig en ryggsäck så att det fortsätter göra ont.
Smärta är i detta fallet BRA! :)

Ha en bra söndagkväll!

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar