lördag 8 september 2012

Rygg eller ben?

Två koppar te, en proteindrink och domnande vänster ben, men nu är första testpasset för mina första kunder klara.
Ser fram emot att se alla utvecklas med mig.

Det funderas mycket i min lilla vrå nu för tiden. På allt från min egen träning, mitt liv, vänner mm till kvalitet för kunder, övningars utförande osv osv... Det osar ofta bränt i min lägenhet faktiskt - hjärna på högvarv! :)

En övning jag tittat en del på som jag tror många inte riktigt vet hur man ska göra är rygglyft. Man ser många lasta på otroliga vikter på denna övning och frågan är bara vilken muskel är det egentligen jag tränar?
Kolla bilden nedan (bilder hämtade från muscle in motion) på markeringarna jag satt.
















På den högra tränar skelettet i fråga (vi kallar honom BEN...) med fokus på ryggens muskulatur-erector spinae, medans den vänstra som har placerat sig längre upp på bänken har sitt fokus på gluteus, alltså rumpmuskulaturen. Att tänka på här är alltså; vill jag göra en extension i ryggraden. Dvs jobba med erector spinae, eller vill jag göra en extension i höften, dvs jobba med gluteus?!

Något att fundera på nästa gång man gör rygglyft kanske!?

Hoppas alla får en underbar lördag!

/LindaN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar